Home
Percussion Inibara
Nat04bar.gif (1355 bytes)

Meer over de band en de instrumenten

In je eentje jezelf uitrazen op een trommel is niet de essentie van deze muziek. Hoewel menigeen het heerlijk zal vinden kom je zo niet tot de muzieksoort zoals die in West-Afrika gemaakt wordt en al helemaal niet tot de daarbijbehorende expressieve sfeer ! Percussiemuziek maak je daar altijd samen met anderen. Daar, en ook in onze groep, zullen een of twee djembé's altijd vergezeld gaan met enkele bastrommels (dununba, sangban, kenkeni). De op de bastrommels gebonden bellen geven de maat aan. Fluit, balafoon, handgeklap en de menselijke stem worden aanvullend gebruikt. De djembésolist regeert het tempo en interacteert met de dansers.

 

De essentie draait om het goed naar anderen kunnen luisteren zodat alle ritmes strak maar ook levendig in elkaar grijpen. Daarvoor moet men het ritmegevoel ontwikkelen en de motoriek. De meeste mensen raken zeer snel gecharmeerd van deze muziek; hij raakt het ruggemerg ! Wanneer men, zoals de muzikanten van Inibara, echt gegrepen wordt door deze muziek zal men deze muziek veel gaan beluisteren en de muziek ritmisch, inhoudelijk en qua achtergrond steeds beter leren begrijpen en beheersen. Het is nodig om intensief samen te werken, naar elkaar te luisteren en veel zelfdiscipline te hebben. Ook is het hard werken en daardoor tegelijkertijd een gezonde sport voor lichaam en geest. De kick die je krijgt van het melodisch-ritmische resultaat is geweldig. Noten kunnen lezen hoeft niet, een absoluut gehoor hebben hoeft ook niet.

Waarschijnlijk hebben de West-Afrikaanse slaven destijds ervoor gezorgd dat hun drie en vierkwartsmaatritmes nu de moderne westerse en latijns-amerikaanse muziek domineren. Ook zijn de ritmes daardoor nu zo lekker om naar te luisteren.

 

Meer over de bandleden in de laatste bezetting:

 

Bianca, Gerard, Henk, Jo, Lisette, Patrick. Percussion Inibara februari 2002

 

Joe Palonga

Jo schildert. Hiernaast zie je een schilderij van hem. Maar hij is ook sinds vijfentwintig jaar met Afrikaanse percussie bezig. Gedurende die tijd heeft hij uitgesproken veel energie gestoken in het leren bespelen van de balafoon. Verder leerde hij djembé spelen van Mory Keďta, Gilbert Camara en Ali Camara en conga van John Riry. Balafoon van Mohammed Cissoko, Nabih Koyah, Souriba Kouyateh en Lansana Camara. Speelde enige tijd bij "La vache qui rit" (ook West Afrikaanse percussie) en de Merusa All Stars (cross-over met latin muziek). Jo werkte samen met de Merusa All Stars (met daarbij ook ook Gerard van Dijk) aan de CD "Numagaga" (ook op Spotify).

Jo Palonga '96
Hij beheerst de balafoon dan ook heel goed. Dounles kreeg hij samen met de meeste andere Inibara leden van Cécé Koly. Hij begeleide jarenlang de Afrikaanse danslessen van dansschool Soundiata van Mory Keďta. Hij speelde acht jaar in de percussiegroep Zaďda. Hij is veelzijdig en getalenteerd. Hij werd eind 1998 uitgeroepen tot beste balafoonspeler van het djemboree-festival in Groningen ! Kijk er ook niet van op als je hem fluit, djembé of duimpiano hoort en ziet spelen ! Tevens heeft hij van Lamin Kuyateh een prachtig melodisch instrument leren bespelen namelijk de Kora ! Zo mooi, daar wordt je gewoon stil van. jobalafoonboxmeer.JPG (59662 bytes)
Patrick Tromp

Werkte bij een importeur/exporteur van Afrikaanse/Australische/Aziatische muziekinstrumenten en kunstvoorwerpen. Tevens was hij lichttechnicus van een Soul-band. Sinds een aantal jaren verknocht aan de Djembé en de Doun-Doun. Maakte reizen naar Senegal, Gambia, Ghana en Guinée. Door zijn creativiteit en ervaring een steunpilaar van Percussion Inibara. Soleert op de djembé dat het een lieve lust is. Leerde het percussievak ondermeer van Paul Janse en Cécé Koly. Runt zijn eigen succesvolle percussieschool in Nijmegen.

Patrick Tromp geeft bijna elke avond les en verzorgt daarnaast lessen en percussieworkshops bij bedrijven en instellingen. Zijn workshops verlopen in een ontspannen en gezellige sfeer. www.mudansa.com

 

 

Gerard van Dijk

Cultuurtechnicus / hydroloog. Woonde met zijn vrouw Agnes vier jaar in Afrika. Werkte daar als hydroloog in een uitgebreid maar kleinschalig uitgevoerd erosiebestrijdingsproject en in de aanleg van rijstvelden in beekdalen en tuinbouwprojecten. Werd in 1987 trainer en consultant op het gebied van milieukundige bodemonderzoeksapparatuur die nu wereldwijd geëxporteerd wordt. Beschouwt Afrika, en dan met name Burkina Faso, als zijn tweede vaderland. Hij spreekt vloeiend Frans en kan mede door zijn Afrika-ervaring degene zijn die de contacten tussen franstalige leraren en de band Inibara verdiept. Sinds 1994 met Westafrikaanse percussie bezig en al vele jaren daarvoor met muziek. Zijn leraren waren: Amadou Ouedraogo, Bakary Traoré, Paul Janse en Cécé Koly. Hoopt dat Percussion Inibara de sympathie en betrokkenheid van Nederlanders voor Afrika kan vergroten. Zijn belangstelling gaat steeds meer uit naar klein-percussie als aanvulling op het hechte trommelwerk van de anderen. Klik om een (oud) interview met hem te lezen. Gerard startte in 1998 met doun-dounlessen en workshops in Nijmegen. Van 1999 tot 2001 gaf hij de lessen en workshops samen met Cécé Koly. Hij beheerst een breed scala aan percussieinstrumenten. Zo leerde hij de ngolo ngoni (kleine ngoni, een snaarinstrument) en waterdrums te bespelen. Hij nam in 2002 + 2003 een CD op met de Merusa All Stars genaamd "Numagaga" Nu, in 2021 al 7 jaar met pensioen, bespeelt hij naast de percussie-instrumenten ook balafoon, kamele ngoni, keyboard, mondharmonica en meer. Hij publiceert de muziek op soundcloud.com (Zoek daarin op Gerard van Dijk). Ook heeft hij een YouTube kanaal met momenteel ruim 85 videos over een diversiteit aan onderwerpen. Zoek op Gerard's tips and tricks. Onder andere zijn er videos over zijn werk in Afrika.

gerardkenkeniboxmeer.JPG (95055 bytes)
Bianca Gunsing

Lerares op een basisschool. Ze is bandlid sinds januari 2000. Ze volgde lessen bij Paul Janse en Mamadou Delmundo Keďta en volgde zeer veel workshops in en buiten Nederland. Fietste in 2000 door het land Senegal (en ging in 2001/2002 weer terug). Bianca excelleert, net als Gerard, met name op de bastrommels, dununba, sangban en kenkeni. Ze weet echter op de djembé ook prima te soleren. Van deze gedreven leuke dame zullen we in de toekomst dan ook nog het nodige horen en zien. Speelde sinds 2003 ook bij "La vache qui rit".

Bianca en Gerard Afrika museum 2000

 

 

Henk de Jager

Bij het stoppen van Inibara werkt Henk als marketing manager bij een pensioenfonds. Oprichter van Iwalewa (Yoruba voor: Je bent mooi zoals je bent); een organisatie voor Afrikaanse percussie en danslessen. Hij speelde voorheen bij Afrodisiac en volgde lessen bij Oumar Dioubaté. Hij speelt sinds november bij Inibara. Henk concentreerde zich bij Inibara met name op de djembé. Organiseerde percussiereizen naar het zuid-westen van Burkina Faso (de stad Bobo-Dioulasso waar de reis naar toe gaat ligt nog in het vroegere Mandingue rijk met dus de muziekstijl uit Guinée).

 

 

 

 

 

 

Jo en Henk op de Krins

Lisette Alsters

Lisette verzorgt samen met anderen de dans van Percussion Inibara. Ze danste jarenlang in de dansgroep van Diny van den Oever en heeft in die periode vele dansen geleerd. Sinds eind 2001 toont ze haar fraaie snelle Afrikaanse dansbewegingen bij onze muziekgroep.

 

Instrumenten:

  • Djembé
  • Doun Doun
  • Sangban
  • Kenkeni
  • Balafoon
  • Kenken
  • Krin
  • Késékéséni
  • Shékéré
  • Tama
  • Wassakhoma
  • Djabara
  • Kora
  •  

 

 Enkele van onze ritmeinstrumenten

 

Copyright: Inisoft, Gerard P.J.P. van Dijk 2015